Saab 2000
9. 2. 2007
Saab 2000
V roce 1985 začala firma Saab uvažovat o nástupci svého úspěšného typu Saab 340. Měl to být 58 místný turbovrtulový letoun určený pro regionální tratě do 1 800 km a měl být konkurencí pro nastupující proudové Regional Jety. Cestovní rychlost nového letounu měla být až 660 km/h a nejvyšší ekonomiky provozu měl dosahovat na tratích, jejichž přeletové časy nepřesahovaly 90 minut. I když měl nový letoun o něco málo nižší rychlost než proudové regionální letouny, jeho spotřeba byla podstatně nižší . Této výhody bylo dosaženo použitím amerických turbovrtulových motorů Allison AE2100 a instalací nového typu křídla. Za křídlo se stala opět odpovědnou (jako v počátcích vývoje S 340) americká firma Fairchild. Fairchild využil dobré vztahy s americkou NASA s jejíž pomocí bylo také křídlo navrženo. Průměr kabiny nového letounu byl stejný jako u předchůdce S-340, ale pilotní kabina byla vybavena novou avionikou. Kvůli dosažení nízké hladiny hluku jak v kabině tak vně kabiny, byly oba motory narozdíl od Saabu 340 montovány dále od kořene křídla a byly vybaveny nízkootáčkovými šestilistými vrtulemi Hamilton. Do kabiny byl namontován tzv. Active Noise Controll System (systém pro kontrolu hluku v kabině). Prvním zákazníkem nového Saabu 2000 (jak byl letoun mezitím označen) se stal v roce 1988 Crossair, který objednal 25 letounů a na dalších 25 si zajistil opční práva. Díky této zakázce mohla být v únoru 1990 zahájena výroba prvního prototypu, který vykonal první let 26.3. 1992. Během letových zkoušek se ale vyskytly problémy s mechanickým řízením. Z tohoto důvodu Saab použil u pátého prototypu elektroimpulsivní řízení (fly - by - wire). Později jím byly vybaveny i předcházející čtyří prototypy a letové zkoušky byly ukončeny v červenci 1994. První stroj registrace HB-IZC byl s asi ročním zpožděním 30.8. 1994 předán Crossairu. Výroba Saabů 2000 pokračovala tempem tří letounů za měsíc a další objednávky nepřicházely. Později se ukázalo, že program Saab 2000 nebude úspěšný tak jak se očekávalo. Kvůli vzrůstající konkurenci stále ekonomičtějích proudových regionálních letounů, bylo po skončení výroby pro Crossair dodáno pouze několik desítek letounů. Výroba Saabů 2000 byla ukončena v roce 1999.
Saab 2000 německého dopravce OLT (foto: © Rene Hesse)
Rozpětí | 24,76 m |
Délka | 27,03 m |
Výška | 7,73 m |
Max. vzletová hmotnost | 22,8 t |
Cestovní rychlost | 685 km/h |
Dolet | 2700 km |
Max. počet cestujících | 58 |
Počet členů posádky | 2 |
Motory | 2x Allison AE2100A, výkon po 3 100 kW |
Komerční provozovatelé Saabu 2000 v roce 2000
Cityjet (2), Regional Airlines (8), Crossair (34), Med Airlines (2), Lithuanian Airlines (2), Pro Air (3), SAS Commuter (5)
Cityjet (2), Regional Airlines (8), Crossair (34), Med Airlines (2), Lithuanian Airlines (2), Pro Air (3), SAS Commuter (5)
Komentáře
Přehled komentářů
Игровые автоматы https://pin-up-casino.cyou/ Казино имеют официальную лицензию и стабильно выплачивают игрокам их выигрыши!
Pin Up Casino
(pinupcasino777, 21. 1. 2022 15:13)