V roce 1962 zahájila ruská konstrukční kancelář OKB Antonov vývoj velkého dopravního a transportního letadla pro dopravu nadměrných nákladů na středních a dlouhých tratích. Výsledkem vývoje byl letoun označený An-22, který svůj první let uskutečnil 27.2. 1965. O šest měsíců později byl tento gigantický letoun představen na pařížském aerosalonu. SSSR tam tehdy nabízel nejen nákladní, ale i připravovanou osobní verzi pro dopravu až 724 cestujících. Avšak tato verze zůstala nakonec jen na papíře. Křídlo An-22 mělo rozpětí 64,40 m a bylo vybaveno dvouštěrbinovými klapkami přes celou plochu křídla pro zkrácení dojezdu resp. rozjezdu. Letoun měl velkou zadní nakládací rampu a zdvojené svislé ocasní plochy (později použité u An-225 Mrija). An-22 byl také schopen vzletu a přistání na nezpevněných plochách, což bylo tehdy pro použití v SSSR nutné. Výhodou také bylo, že pilot mohl za letu měnit tlak v pneumatikách podvozku. K pohonu An-22 sloužila čtveřice turbovrtulových motorů, které poháněly vždy dvě protiběžné čtyřlisté vrtule o průměru 6,2 m , které však byly zdrojem značného hluku. Kromě 5 až 6 členné osádky se na palubě nacházela také kabina pro 28 cestujících. Ve své době byl An-22 skutečně impozantní letoun a ustanovil několik světových rekordů. Většinu letounů provozovalo sovětské vojenské letectvo ať již v barvách Aeroflotu nebo v šedozeleném nátěru. Letouny v civilním zbarvení si v případě potřeby půjčoval Aeroflot. Po rozpadu SSSR byli dva An-22 odkoupeny svým výrobcem - firmou Antonov, která je předala své dceřiné společnosti pro komerční dopravu nákladů - Antonov Design Bureau (dnes Antonov Airlines). Jeden letoun byl pronajat společnosti Air Sofia z Bulharska. ADB An-22 vyřadila na konci 90tých let minulého století. Dnes by mělo být v provozu již pouze několik letounů u ruského letectva a 1 kus u Antonov Airlines.
|
Rozpětí | 64,40 m |
Délka | 57,80 m |
Výška | 12,53 m |
Max. vzletová hmotnost | 250 t |
Cestovní rychlost | 580 km/h |
Dolet | 5000 km |
Max. počet cestujících | |
Počet členů posádky | 5-6 |
Motory | 4x Kuzněcov NK-12MA, výkon po 11 040 kW |
Komerční provozovatelé An-22 v roce 2003Antonov Airlines (1)