AIRBUS A-340
9. 2. 2007
Čtyřmotorový letoun s extrémně dlouhým doletem Airbus 340 je v podstatě identický s jeho dvojčetem – dvoumotorovým Airbusem 330 určeném pro středně dlouhé interkontinetální linky. Obě letadla byly vyvíjeny jako jeden typ s jediným rozdílem, a to v počtu motorů. Proto mají také většinu částí, kromě některých systémů, shodných. To pochopitelně velmi ulehčuje pilotům přeškolení na druhý typ, zaučovací doba se tím zkrátí na 1 den, což se výrazně projeví v nákladech letecké společnosti na přeškolení. To je velmi výhodné pro společnosti, které provozují oba tyto typy Airbusů. První vzlet A-340 se odehrál 25.10. 1991 na továrním letišti Toulouse – Blagnac. První úvahy o vývoji tohoto typu, ale vedou až do začátku 70-tých let k návrhu TA 11, který se dnešnímu A-340 v podstatě podobal. Vývoj typu vlastního A340 započal roku 1987, ale již o rok později se ukázaly problémy s původně plánovaným výrobcem motorů IAE (International Aero Engines), který nebyl schopen dodat své motory V2500 v požadovaném termínu. Proto byla uzavřena smlouva s americko-francouzským konsorciem General Eletric – Snecma o dodávkách jeho motorů CFM56-5C2. Oproti Airbusu 330 má A-340 díky čtyř motorům sníženo namáhání na křídle o 20% a nepotřebuje osvědčení ETOPS ( vydává se pro dvoumotorová letadla a udává maximální vzdálenost letu s jedním pracujícím motorem k nejbližšímu letišti v minutách). Jako většina letadel rodiny Airbus je vybaven řízením Fly-By-Wire (elektroimpulsní řízení). Ocasní plochy jsou vyrobené z karbonových slitin, což spolu s řízením Fly-By-Wire snížílo čistou hmotnost letounu. Dodávky obou verzí –200 a –300 započaly v lednu roku 1993. Verze -200 uveze až 320 cestujících na vzdálenost 14 500 km. O 4,2 m delší A340-300 pojme až 420 cestujících a uletí bez tankování paliva 13 500 km. Na delších tratích, kdy je nezbytné aby na palubě byly dvě posádky, může jedna z nich odpočívat ve speciální „kajutě“ pod pilotní kabinou. V červnu roku 1997 zahájil Airbus vývoj verzí –500 a –600, které mají o 20% větší křídlo s novými winglety. Přední část trupu byla prodloužena oproti A-340-300 o 0,5m u verze 500, respektive o 5,9 m u verze 600. Kořen křídla je prodloužen o 1,6 m čímž se podobá Airbusu 330-200, se kterým má shodnou geometrii směrovky. A-340-500/600 mají ale nový větší horizontální stabilizátor. A340-500 je verze pro extrémně dlouhé lety přesahující 16 000 km, což je nejvíce ze všech dnešních dopravních letadel. A340-600, bylo v roce 2001 nejdelší dopravní letadlo na světě s kabinou dlouhou 60 m do které pojme až 440 cestujících. Dolet A-340-600 je 13 900 km, čímž se vyrovnává Boeingu 747-400. Airbus má ale oproti Jumbu dvojnásobnou kapacitu kontejnerů a jeho kokpit je vybaven nejmodernějšími systémy. K prvnímu vzletu Airbusu 340-600 došlo 23.4.2001. Jednalo se o letoun verze A-340-642 , který po zkouškách převzal britský dopravce Virgin Atlantic. Virgin Atlantic patří do první trojice "iniciátorů" vývoje verze -600 společně s Eva Air a Air Canada).
![a340](/a340.jpg)
Airbus 340-300 Turkish Airlines - THY (foto:© Cemal Irfan Caliskan)
verze -200 | verze -300 | verze -500 | verze -600 | |
Rozpětí | 44,84 m | 60,30 m | 63,60 m | 63,60 m |
Délka | 53,62 m | 63,69 m | 67,80 m | 74,50 m |
Výška | 16,53 m | 16,85 m | 17,29 m | 17,29 m |
Max. vzletová hmotnost | 137 t | 141 t | 367 t | 195,6 t |
Cestovní rychlost | 860 km/h | 880 km/h | 890 km/h | 890 km/h |
Dolet | 145000 km | 13500 km | 15750 km | 13900 km |
Max. počet cestujících | 320 | 420 | 430 | 440 |
Počet členů posádky | 2 | 2 | 2 | 2 |
Motory | 4x General Eletric/ Snecma CFM56-5C2, tah 140 kN | 4x General Eletric/Snecma CFM56-5C4, tah 151 kN | 4x Rolls Royce Trent 553, tah 235 kN | 4x Rolls Royce Trent 556, tah 249 kN |
Komerční provozovatelé A-340 v roce 2000
Gulf Air (5), Qatar Airways (1), Air China (3), China Eastern (5), China Southwest (3), Cathay Pacific (14), Air Canada (12), TAP Air Portugal (4), Lufthansa (30), Iberia (12), Air France (22), Air Tahiti Nui (1), AOM (4), Virgin Atlantic (10), Egyptair (3), Olympic Airways (4), Turkish Airlines (7), Air Mauritius (5), SriLankan (4), Air Jamaica (1), Khalifa Airways (2), Kuwait Airways (4), Singapore Airlines (17), Aerolineas Argentinas (4), Austrian Airlines (4), Sabena (4), Philippines (2)
Gulf Air (5), Qatar Airways (1), Air China (3), China Eastern (5), China Southwest (3), Cathay Pacific (14), Air Canada (12), TAP Air Portugal (4), Lufthansa (30), Iberia (12), Air France (22), Air Tahiti Nui (1), AOM (4), Virgin Atlantic (10), Egyptair (3), Olympic Airways (4), Turkish Airlines (7), Air Mauritius (5), SriLankan (4), Air Jamaica (1), Khalifa Airways (2), Kuwait Airways (4), Singapore Airlines (17), Aerolineas Argentinas (4), Austrian Airlines (4), Sabena (4), Philippines (2)
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář